21.10.11

Lakrids marengs


Til kagefesten lavede jeg lakrids marengs som hittede stort og så var det bare en sidegevinst at de også var ret nemme at lave. Opskriften er herfra, dog med små modifikationer så det passer til pastauriserede æggehvider.

Lakrids marengs
2 bægre pastauriserede æggehvider
175 gram sukker
1 teske rålakrids

Pisk æggehviderne så det er næsten stift, tilsæt sukker og rålakrids. Pisk videre til massen er helt stift og put det i en pose. Klip et lille hjørne af posen og lav på bagepapir kys, cirkler, hjerter, stjerner eller hvad hjertet begærer. Bages i ovnen en time ved 100 grader på varmluft.

Har du tyller+pose kan finish blive finere, men det fungerer også fint uden. Jeg har brugt rålakrids pulver fra Johan Bülov. Hvor svampet marengsen bliver indeni afhænger af tykkelsen og bagetiden.

For mig er marengs lidt mormor agtigt, men med rålakrids bliver det altså hævet til et helt nyt niveau. Jeg tænker at passionsfrugt pulver, hindbær og lignende også vil være rigtig lækkert i marengs?

4 kommentarer:

  1. Jeg elsker hjemmelavede marengs - måske man skulle prøve en lakridsversion? :)

    Lækre ser de ud!

    SvarSlet
  2. Og jeg skulle hilse fra Mads og sige tak, han elsker dem!

    SvarSlet
  3. Trine - de kan så absolut anbefales med lakrids.

    Ida, det er da dejligt der er afsætning på dem. :)

    Malene - jeg er vist også nødt til at prøve andre kombi agio er. Der er gæt ren mormor i den. ;)

    SvarSlet