29.11.12

Dukke Idas garderobe


Dukke Ida har hang til blomster, girly farver og et strejf af liberty, så til dukkemor Ingrids fødselsdag fik jeg fabrikeret lidt til garderoben pakket ned i en kuffert. Men vi må konstatere at Ida er en kjolepige, som kun elsker lyserød, så kjolen er det eneste som bliver brugt.

Der bliver også plejet og passet på Ida. Faktisk har hun fået et lille hus under skrivebordet, som udgøres af en stor papkasse med dyne og det hele. Hvorfor hun ikke kan bruge dukkesengen aner jeg virkelig ikke, men jeg har fået kraftigt indskærpet af Ingrid, at vi altså ikke må røre ved Idas hus. Nuvel. Og så har Ingrid også berettet om, at Ida altså er levende for hende - ligesom hun har hørt i Sigurds bjørnetime at Bjørnen Bjørn er. Så vi omtaler Ida som et ligebyrdigt familiemedlem. :)

De gule overalls med "rygmærke" er venligst udlånt til lillesøster Agnes dukke, som hedder Frederik. Var jeg Frederik ville jeg være lidt kønsforvirret, da den 99,9% ligner dukke Ida. Men altså ikke ifølge dukkemor Ingrid.

I støbeskeen har der længe været en ternet pyjamas og en vinterdragt, som gerne sammen med andre dukketing skal udgøre noget af Agnes julegave. Hun er nemlig lige så hooked på dukker som Ingrid. Og her taler vi altså ikke om den lækre hæklede Sebra dukke. Næh nej, kun ægte plastic dur, men så er det heldigt, at jeg i det mindste kan levere en garderobe til den, som højner plastic æstetikken lidt. :)

20 kommentarer:

  1. Ej Maiken - den fineste lille kuffert med det sødeste tøj- jeg får helt lyst til at lege med dukker, og til at have en blomstret kjole som lille dukke Ida!!:D hvor er du go, det er den fineste gaveide- jeg har to små søde niecer, hvor sådan en kuffert vil være et hit- tror jeg låner din ide;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Mille. Det er altså også hyggeligt at lave dukketøj, selvom det faktisk tog længere tid end jeg troede. Jakken er lavet af en lille umage rest, så det er også en tilfredsstillelse at få brugt noget stof fra skuffen.

      Jeg synes det er skønt at det inspirerer dig til at sy dukketøjet (og lege med dukkerne ;)). Det vil da absolut være et hit blandt niecerne. :)

      Slet
  2. Hvor er det altså bare fine sager - og endda til dukkerne;) Herligt! Mine piger har faktisk en kuffert magen til som indeholder det babytøj jeg havde til mine dukker, hvoraf det meste er noget hjemmesyet/hjemmestrikket som jeg selv havde på som meget lille baby. Det er lidt hyggeligt, selvom min ældste datter ikke helt tror på det når jeg fortæller hende det;) (som om du nogensinde har kunnet passe den mor;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, hvor er hun sød og sjov! Jeg kan da godt forstå hun ikke tror på det. ;) Faktisk har mine forældre noget "dukketøj" derhjemme, som var helt småt babytøj som os børn havde på. Det er da lidt sjovt.

      Slet
  3. Hvor fint. Min datter er også vild med sin dukke Sofie, som spiser med ved bordet og som godt kan lide havregryn med mælk. En smule anstrengende i længden, men indtil nu har hun fået lov til at bestemme. Den anden dag måtte vores "ægte" lillesøster dog ikke sidde i stolen, for der sad dukke Sofie jo, men der satte jeg grænsen. Nu overvejer at finde sådan en dukkestol, der kan sidde fast på bordet, så dukke Sofie kan være med. Jeg har også fået syet lidt til dukken, men hun er for det meste nøgen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med en dukke der lan lide havregryn med mælk. :D Vi er heldigvis ikke nået til det punkt hvor jeg synes det er anstrengende. Indtil nu synes jeg bare det er morsomt. Ingrid har en lille højstol i hvidmalet træ til dukke Ida, som er købt i trævarefabrikkernes udsalg, så der spises også med ved vores bord.

      Vores dukker har også tit bar numse. ;)

      Slet
  4. Hvor er det en lækker stak dukketøj!! Heldige dukker.. Herhjemme er det desværre også kun plastik der hitter - især hos ældsten... Har du brugt mønstre eller..?:)
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne. Jeg havde faktisk planer om langt mere, og noget er udklippet. Men jeg blev lidt overrasket ift. at det faktisk tager rimelig lang tid at sy selvom det er enkle mønstre. Jeg har haft lånt en del bøger med dukketøj på biblioteket, hvor jeg søgte på dukketøj.

      De to bøger jeg fandt mest brugbare var "Strik og sy til dukken" af Anne-Marie Øby og "Sy til babydukken" af Anne Grethe Gaaserud. Der var også ok mønstre i nogle af Ingelise bøgerne med dukketøj til Babyborn. Men søg løs - man bliver hurtigt hooked på det. Jeg brugte i hvert fald meget af foråret på at kigge og projektere. :D

      I øvrigt er der altså ingen tvivl høj mig om at waldorf dukker og hæklede dukker er langt smukkere, men pigerne falder åbenbart ikke for æstetik?

      Slet
  5. Hvor er det en luksus dukke kuffert, som rigtig kan sætte fantasien i gang hos din lille pige. Jeg er meget imponeret over tøjet og den omhyggelighed man kan se du har lagt i det. Jeg tillader mig at skrive ideen bag øret - så har jevgeni gaveide til næste jul...
    Kh Dittr

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de fine ord. Ingrid er nu ret ligeglad med kufferten og alt andet tøj end den koralfarvede kjole dukke Ida har på. Men til gengæld taler hun gerne i rosende vendinger om kjolen og så er det jo helt fint.

      Skriv endelig idéen bag øret. Det er rigtig hyggeligt at sy dukketøj, bringer stor glæde og er en god måde at få brugt de mindre stykker stof. :)

      Slet
  6. Sikke nogle skønne piger du har! Jeg sidder her og smiler over Ingrid - det er da fantastisk med sådan nogle små 'damer', der ved, hvad de vil. :-) Og ja, jeg har selv en af slagsen som elsker dukker. Så vi har dukker, der ligger og sover overalt (nøgne! medmindre jeg har givet dem tøj på). Og triptrap stolen deles også ofte med et af dukkebørnene (hun har også stjålet sin storesøsters dukker, mine gamle dukker, storebrors dukke og endda lånt en af naboen). Giv hende fem minutter alene, og der er dækket op ved sofabordet hvor der sidder dukker på alle mulige og umulige stole. Og jeg nyder det! Min ældste kunne slet ikke finde ud af at lege, og de der rollelege er bare så hyggelige at være vidne til. :-) Ingrid og Agnes lyder også som om de kan få lang tid at gå med deres (plastik)børn. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes altså også det er ret underholdende at iagttage. :)

      Slet
  7. Hvor er det bare fint Maiken, er dybt imponeret! Det må da tage en evighed at producere så små beklædningsdele, men så får man jo også brugt sine fine små stofrester.
    Kala ville elske at få sådan en kuffert med tøj til sin 'baby' som plastikdukken (med blød krop) hedder hjemme hos os. Den sidder skam også med ved bordet nogle gange i sådan en stol der kan sidde fast på bordet - æstetisk, nej! men Karla elsker det :) Tror jeg låner idéen til hendes 2års fødselsdag om nogle måneder.
    Ha en skøn weekend.
    Kh Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig en rigtig god måde at bruge de små stykker, selvom jeg mere har lyst til at klippe i det fine stof på hylden. ;)

      Jeg tror bestemt det vil være et hit med dukketøj, hvis Karla er så passioneret at dukken skal spise med ved bordet. Hvis der tages in mente hvor lang tid jeg var om det fra tanke til handling så kan du snildt gå i gang nu. :D

      Slet
  8. Nej, hvor er det dog imponerende! Det er virkelig fint lavet! Carla er begyndt at interessere sig for dukker...hun har én rigtig fin stof-dukke fra Haba, men næ nej - det er min kusines plastik-dukke fra 70´erne der er et hit. Jeg vil så gerne sy dukketøj men frygter at det er for småt til at jeg kan finde ud af det - det må jo komme an på en prøve.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jamen jeg forstår ikke helt det med plastic. Måske fordi de bedre kan spejle sig i dem? Jeg tænker at det samme må være tilfældet fx ved Waldorf, som jeg godt kunne tænke mig at prøve?

      Selvom det er små ting at sidde med så er det altså ikke vildt besværligt. Det tager bare lidt tid. :)

      Slet
  9. Hvor er det noget fint tøj den lille Ida har fået. Jeg har købt en dukke, som min søn skal have til jul, og jeg har planer om at sy dukkedrengetøj til den - dem bliver nemlig leveret nøgen ;) Jeg håber jeg kan nå det inden jul, kunne godt forestille mig, at det var noget af et pillearbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder absolut som gode gaveplaner. Jeg er selv spændt på om jeg når det inden jul. :)

      Slet
  10. Sikke noget fint dukketøj - og ja, giver dig helt ret i at det tager længere tid at sy end man tror. Jeg har selv lige syet en del tøj til baby born sammen med min søster, da min niece skal have dukken i julegave (du kan se det vi har syet på min blog). Vi brugte også bøgerne fra Ingelise som inspiration + jeg lavede lidt om i et mønster til build a bear. Jeg syntes også at det er vild hyggelig og ja man bliver lidt hook på det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan sørme godt se at I også har været i gang. Det er rigtig hyggeligt at sysle med og sikkert særligt hvis det er et fælles projekt. :)

      Slet