22.10.12

Chokoladetrøffelkage med pinjekerner

Opskriften er fra "Kager der smager og andre søde sager" af Alette Bertelsen. Billedet er mit eget.

Hvis du ikke allerede har stiftet bekendskab med kagebogen "Kager der smager og andre søde sager" af Alette Bertelsen, så synes jeg du skal kigge nærmere på den. (For tiden har jeg set den på tilbud i Dansk Supermarkeds butikker eller se hvor du kan købe den her). Det er nemme tilgængelige kager, som er utrolig velsmagende og kagebogen har en meget indbydende grafik.

Chokoladetrøffelkagen er en rigtig god dessertkage, som det særligt vil klæde med lidt syrligt frugt til og en klat creme fraiche. Måske vil passionerede kagebagere ikke servere creme fraiche til, men nu synes jeg at det klæder (næsten) enhver kage med lidt cremet syrlighed.

Chokoladetrøffelkage med pinjekerner

Dej
125 gram smør
3 dl sukker
1 dl kakao
2 tsk vaniljesukker
2 æg
2 dl hvedemel

chokoladetrøffel
200 gram god mørk chokolade
1½ dl piskefløde
2 spsk smør

½ dl pinjekerner

Smelt smørret og rør sukker, kakao og vaniljesukker i. Rør æggene i, et ad gangen, og til sidst melet. Fordel dejen i en smurt tærte eller springform med løs bund. Bag kagen nederst i ovnen i cirka 20 minutter ved 175 grader - den skal være lidt blød i midten. Rist pinjekernerne og sæt dem til side.

Chokoladetrøffel: Hak chokoladen. Bring piskefløde og smør i kog under omrøring. Tag gryden fra varmen, rør chokoladen i og lad den smelte. Hæld massen i en skål og lad træffelen sætte sig i køleskabet i cirka en time. breden den over kagen og drys med pinjekerner. Lad kagen stå koldt mindst en time før servering.

Tip! Skal kagen serves portionsanrettet bør man vente med at drysse pinjekernerne over til stykkerne er skåret. Ellers trykkes de ned i chokolademassen når man skærer.

Maikens tip! Kagen kan sagtens laves dagen før - vent bare med at drysse pinjekernerne over til den dag den skal serveres. Efter min mening synes jeg kagen er bedst når den har stået et døgns tid.

God fornøjelse med bagningen!

12 kommentarer:

  1. Jeg elsker creme fraiche til både frugt-og chokoladekager. Det er så godt!

    SvarSlet
  2. Tak for at minde mig om bogen, den står her på hylden faktisk, men er mest blevet brugt til at bage "Bondekonens chokoladekage"til diverse klassearrangementer. Nu vil jeg gå på opdagelse i den, og også prøve din trøffelkage, den ser superlækker ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den har jeg ikke prøvet, men jeg har prøvet så mange andre. For et par indlæg siden nævnte jeg kusinernes lagkage derfra. Den er SÅ god. Den må du absolut prøve. :)

      Slet
  3. Det er helt sikkert den kagebog jeg har brugt mest gennem tiden, synes der er mange gode i den. Og denne er skam også testet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har mange kogebøger, men den her finder jeg frem igen og igen.... Synes nemlig også der er mange gode opskrifter i den...

      Slet
  4. Åååååhr, den lyder lækker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den også - og særligt på 2. dagen når chokolade trøffelen rigtigt har sat sig. :-)

      Slet
  5. Fy da den ser god ud - og så lige nu hvor jeg har fået mig en kalorietæller-app!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den feder ikke hvis du bare kigger på den. ;)

      Slet
  6. Det er hvis en der sætter sig på hofterne ;O)

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, det er både og. For den er så tilpas dessert-tung at man kun spiser et mindre stykke af den (eller det gør jeg i hvert fald ;) ). Og så er det med helt mørk chokolade med højt kakaoindhold, som jo i mindre mængder ikke er så usundt. Jeg kan komme på en hel del kager som sætter sig langt mere på hofterne. :D

      Slet