21.9.11

Drømmekage


Jeg var ude i benhård prioritering i dag. Støvsuge (igen!) eller bage kage? Kagen vandt. Storepigen vi havde besøg af ville med garanti sætte mere pris på lækker kage end pinligt rene gulve.

Udgået for muffins papirforme, en hel del ingredienser og idérigdom måtte jeg ty til tilfældighedsprincippet. Det blev til en go' gammel klassiker, der er sådan lidt mormoragtig, nemlig en drømmekage. Luftig og knasende sprød, uhm! Dog har jeg modificeret den opskrift jeg fik googlet mig frem til i fremgangsmåde og sukker/mel mængden, så den bliver både hurtigere at lave og bare en lille bitte smule sundere...

Drømmekage
4 æg
250 gram sukker
300 gram hvedemel
3 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
2 dl  mælk
50 gram smør
Fyld
100 g smør
150 gram kokosmel
225 gram brun farin
½ dl mælk

Bagetid cirka 20 minutter ved 200°
Bagetid med fyld cirka 5 minutter ved 225°.


Pisk æg og sukker lyst og luftigt. Vend mel, bagepulver og vaniljesukker i dejen, herefter vendes mælk og smør forsigtigt i. Hæld dejen i en lille smurt bradepande og bag kagen midt i ovnen.
Fyld: Kom smør, kokosmel, farin og mælk i en tykbundet gryde og bring det i kog under omrøring. Tag kagen ud og skru op for ovnen. Fordel fyldet på kagen og bag den færdig, stadig midt i ovnen.

Serveres med mormor servietter og spises med velbehag!

8 kommentarer:

  1. Uhm hvor lækkert! Elsker drømmekage! Har en super god opskrift liggende som jeg altid bruger. I den står der:

    "Hvis du kommer til at give kagen lidt for meget inden fyldet kommer på, skal du bare skrabe det øverste lag af kagen forsigtigt med en dejskraber, så trænger fyldet lidt ned i kagen – det er bare guf!!!"

    Fantastisk, ikke? Så har man jo næsten lyst til at glemme kagen. :-)

    KH Tine

    SvarSlet
  2. Og selvfølgelig vandt kagen, sådan er det bare! :-)

    SvarSlet
  3. Tine - Det er altså også en suveræn klassiker, som klart vinder over støvsugningen. Kokos-snasket er bare det bedste ved kagen. Griner lidt over dit "husmodertip" i opskriften. Det er sgu da meget godt at der lige er et godt fif til hvordan man kan redde kagen på en dårlig dag. ;)

    SvarSlet
  4. Mmmm mums, nu fik jeg lyst til at bage en kage, men har vist ikke lige de forskellige ingredienser hjemme - må i skabet og kigge. :)

    SvarSlet
  5. Jeg kan godt forstå at kagen blev vægtet højere - støvsugeren løber ingen steder (af sig selv ;) )

    SvarSlet
  6. Ja, gode gamle klassikere skal man ikke kimse af! Og gulvet er såmænd også rent igen (i hvert fald en ultra kort stund)...:)

    SvarSlet