24.10.13

Små kokke



Jeg har tit joket med, at Ingrid og Agnes har Nordeuropas mest velassorterede legekøkken spækket med trælegetøj, tilbehør og dimser. Det er ubetinget favoritlegetøjet herhjemme. Så da min lille niece fyldte 1 år i går, og ønskede sig tilbehør til det legekøkken hun skulle have, var det en af de sjove fødselsdagsgaver at give. :)

Foruden lidt trælegemad og brødristeren fik jeg også syet klassisk ternede viskestykker og grydelapper i liberty, suppleret med en krog til at hænge det på. Kusinerne stod skulder ved skulder for at lege med køkkenet, og alt udstyret (hun fik meget mere end vi gav). Det er ret imponerende, hvordan det på tværs af aldre kan give så god leg. Fødselaren selv smagte lidt på sagerne, og jeg tror absolut det blev godkendt.

27 kommentarer:

  1. De sødeste gaver - hvor er du krea Maiken - Det var en sød gaveide. Hvor køber du alle trætingene? Hector har et udendørs køkken ( et slidt plastiksæt som er affarvet af solen og jeg kan godt afsløre at moderen hader det, fordi det er plastik og grimt i haven, men han elsker det.) Jeg må finde et sødt indekøkken og små træsager til det, det må være julegaveideen, tak for inspiration, er imponeret over hvad du når! Go aften til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, så har du ikke set min bunke af ufærdige projekter. Men det er skønt, når jeg tager mig tiden til at være krea.

      Jeg kan VARMT anbefale et legekøkken til Hektor. Det er simpelthen så stort et hit på tværs af aldre og køn. Jeg tror især tre ting gør det. For det første har vi ret meget og fint tilbehør, og for det andet har jeg altid ryddet op i det, og for det tredje står det i køkkenet ved vores spiseplads. Så når vi er færdige med at spise bliver der som regel leget, mens vi slapper lidt af efter måltidet.

      Vi har selv et IKEA legekøkken med overdelen. Det er ikke udpræget pænt eller udpræget grimt. Der findes også mange andre smukke legekøkkener, men der er bare god opbevaring / funktion i IKEAs, og så er det til rimelig pris.

      Legemaden køber jeg mest hos Trævarefabrikkernes udsalg, men er altid på udkig i legetøjsbutikker/-afdelinger. Nogle gange har jeg også været heldig at finde noget i ordentlig kvalitet i Netto og Aldi. Andre gange er kvaliteten noget bras, og så går jeg udenom. Lirumlarumlej skulle også have et godt udvalg, men der har jeg ikke købt legemad.

      Jeg har faktisk mange gange overvejet at lave et indlæg om legemad/-køkken, da jeg har mange idéer til ting og hvor man med fordel kan købe. Måske jeg skulle gøre alvor af det. :)

      Slet
  2. Sikke en sød gaveide. Der er til mange, mange timers leg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Stine. Jeg tror faktisk det er fjerde eller femte sæt jeg laver, men det er altid et hit. Legemad er bare det bedste (og pæneste) legetøj. :)

      Slet
  3. Sød idé - jeg har også planer om at give drengenes IKEA-køkken en make-over så min niece kan få det i julegave. Da drengene begyndte at fylde skabe og vask med biler tænkte jeg at køkken-legetiden nok var ved at være over.

    Sjovt som den lille kopiere SÅ meget fra den store. Mads var helt vild med køkkenet da han var på Jacobs alder - men Jacob vil næsten kun lege med Mads' legetøj...

    Jeg synes da bestemt du skulle lave et indlæg om legemad/køkken! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja jeg kan godt se at det er ved at være passé, hvis køkkenet bruges som garage. Jeg bliver lidt nysgerrig ift. hvordan du har tænkt dig at give det en make-over? Det er altid sjovt at se idéer til forandring.

      Agnes leger også på en helt anden måde end Ingrid gjorde. Hun sprang stort set babylegetøjet over, og vil helst gøre de samme ting som Ingrid. Så de spejler sig også utrolig meget i hinanden.

      Jeg må hellere tage mig sammen. :)

      Slet
    2. Jeg noget marmor-hyldepapir liggende og regner med at det skal være den nye bordplade - derudover tror jeg selve køkkenet skal males koksgrå, så det passer bedre end i den indretning min bror og svigerinde har i deres køkken. Resten overvejer jeg stadig...de skal giftes her den 9. nov., så der har jeg lige nogle krea-projekter der skal være klar inden...godt der stadig er 2 måneder til jul :o)

      Ja, selvom man er mor til to af samme køn er det på inden måde en gentagelse.

      Ja, tak ;o)

      Slet
    3. Ej, det lyder altså også bare fint! Jeg har altid været lidt træt af det grå plastic på køkkenet, og især på benene, men det er jo ikke synligt efter grå maling. Jeg tror virkelig det kan blive sejt med marmor-bord. Jeg har set andre sætte en plade bagpå (hvis der er overdel, og det ser også fint ud) Ellers vil det også være pænt at udskifte de aflange håndtag med knopper.

      Nå, men jeg ser frem til at se det "nye" køkken til jul. Så må jeg jo vurdere om vores skal forblive klassisk, eller der skal ske noget. :)

      Og tillykke med kommende bror-bryllup. Det bliver spændende.

      Slet
    4. Det gør jeg også - det er lidt samme tanker som dig jeg har/har haft ;o). Tak - det gør det!

      Slet
  4. Nuj, det kommer til at blive leget meget med :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg også. Kusinerne var allerede godt igang i går. :)

      Slet
  5. sikke en fin gave - er sikker på det nok skal blive leget rigtig meget med :)

    SvarSlet
  6. Det er simpelthen så fint Maiken. Virkelig god idé med grydelapper og viskestykker - og endda med krog, du har bare tænkt på det hele. Der fik jeg også lige en idé til kusine Celinas og egentlig også Karlas julegave, for det vil da være lykken :)

    Karla har i øvrigt en 'vante' alias grillhandske i sin samling og den er et hit! Vi har legekøkkenet fra Pif Paf Puf, syntes det er rigtig pænt, men det mangler opbevaringsmuligheder...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita. Jeg kender ikke køkkenet fra Pif Paf Puf. Kan du ikke hænge en kasse op eller hus ala Ferm/Bloomingville/trævarefabrikkerne til ekstra opbevaring ved siden af køkkenet?

      Der er virkelig også mange muligheder for fine ting til et legekøkken. Ud grydelapper og viskestykker, så har jeg også klippet en rengøringsklud op, så der er små klude, købt en lille rosti margretheskål og en opvaskebørste med træskaft i trævarefabrikkernes udsalg (tror også SG har dem). En grill handske er også på min to-do liste. Der var et mønster i et tidligere Symagasinet blad, men jeg er bare ikke kommet så langt. Ellers er det også en god idé med forklæde, og jeg har set kokkehatte (det er bare en stor cirkel hvidt lagenlærred syet med bred elastikkant). :)

      Slet
  7. Her hjemme storhitter legekøkkenet også. Virkelig sød ide med de små grydelapper, sådan nogle tror jeg også jeg vil lave til vores lille køkken :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan nogle kan du da lave med et snuptag! Jeg synes også det er sjovt at lave ting til legekøkkenet. :)

      Slet
  8. Det er da simpelthen også bare så gode legesager! Herhjemme skal Kalle helt bestemt også have et legekøkken og være en del af den daglige madlavning, når han engang bliver så gammel ;)

    //Emilie
    http://gravidmedlupus.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig yndlings! Det er en rigtig god gaveidé. Jeg kunne sagtens være bedre til at inddrage børnene i madlavningen - det må jeg vist huske på. :)

      Slet
  9. Fantastisk fin gave! Du er så god til at lave de fineste ting til børn. (Alt det du har lavet til dine pigers dukker er jeg så imponeret over). Her er legekøkken også et hit, men jeg kunne måske også godt tage mig sammen og opgradere det lidt med lidt fint tilbehør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det sødt sagt Marie. Det blev jeg glad for. :) Du kunne jo lave tilbehør (eller købe) som adventsgaver eller til julesokken, hvis I har sådan en?

      Slet
  10. Meget, meget fin gave din søde niece fik. Hun er da heller ikke til at stå for. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tine. Som Moster synes jeg jo også min niece er rigtig dejlig! Og så er hun faktisk snart ved at overhale Agnes i drøjde. 700 gram (og 1½ år) er der til forskel! :-D

      Slet
  11. Skønne gaver! Du er virkelig god - så fint med grydelapper i liberty! Herhjemme er køkkenlegen også en af de foretrukne lege og begge børn får meget ud af legen trods de forskellige aldre! Måske jeg skulle hækle nogle grydelapper til deres køkken - tak for inspiration!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, og tak! :) Vi oplever også at der leges på tværs af køn og aldre ved legekøkkenet. Og det synes jeg er ret fedt.

      Slet
  12. Fantastisk idé og dejlig inspiration. Tror jeg vil kaste mig over grydelapperne i nærmeste fremtid. Det er jo genialt, hvis man har rester liggende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. :) Ja, der skal virkelig ikke ret meget til for at lave det, så igang med dig. ;)

      Slet