30.11.13

Bassekage


Jeg kom i tanke om en rigtig god kageklassiker fra min mors håndskrevne bagebog, som jeg ikke har smagt i flere år. Det er en Bassekage, der er simpel at lave og som ganske enkelt smager forrygende. Kagen er lidt speciel i sine ingredienser og konsistens, men det er lige nøjagtig dét, som gør den særlig. Kagen har en sprød bund, lækker orangesmag og knasende nøddetop. Sammen med cremefraiche kan jeg næsten høre englene synge.

BASSEKAGE
250 gram mel
125 gram margarine
300 gram mørk farin
2, dl cremefraiche
1 æg
1 tsk. kanel
1 tsk. natron
reven appelsinskal

Hakkede hasselnødder (cirka 50 gram)

Mel, margarine og mørk farin blandes. En tredjedel af blandingen lægges i bunden af en smurt springform og presses let. Den resterende masse blandes med resten af ingredienserne (undtagen hasselnødderne) og fordeles ovenpå bunden. Kom de hakkede hasselnødder øverst på kagen inden den sættes i ovnen. Kagen bages ved 180 grader i 50 minutter og serveres med cremefraiche. 

Den sprøde bund kan godt være lidt svær at skære i, men den skal være crispy og hård. Jeg kom til at sætte temperaturen lidt højere ved et uheld, så kagen er lidt mørkere på toppen end den egentlig skulle være. Men ikke mere end den kunne spises med velbehag.

Den smager lidt af vintertid og jul, så jeg kan varmt anbefale at lave den. 


9 kommentarer:

  1. Mums, den lyder lækker :)

    SvarSlet
  2. Årh, den ser god ud, elsker bare nødder og chokoladekage sammn - og du har ganske ret, cremefraiche til kage holder bare!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk er der slet ikke chokolade i kagen. Det er den mørke farin som farver kagen og giver den en julet smag sammen med appelsinerne. :)

      Cremefraiche er et must! Jeg kommer altid til at tage så det grænser til det pinlige. :-D

      Slet
  3. Uhhmm, den ser god ud! Jeg er vild med kager der smager lidt af jul, så skal helt sikkert prøve denne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smager altså også bare godt. Det er lidt specielt med den hårde bund, som faktisk er næsten karamelliseret pga. sukkeret. Så jeg synes absolut du skal prøve den. :)

      Slet
  4. Hov, hvordan i alverden kan den have gået mit øje og næse forbi...?! Den må jeg da prøve en dag - det er altid dejligt med ny (kage)inspiration, syntes nemlig tit jeg bliver forfalden til at bage de samme...Måske fordi det er så nemt?!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvordan kunne en kage gå dit øje forbi?! :-D

      Jeg holder mig som regel også til nemme sikre hit, så det er lidt sjovt at afprøve nyt indimellem. Jeg tror faktisk det er første gang jeg har bagt Bassekagen, men jeg husker den tydeligt fra min barndom. Så det er virkelig en god gammel klassiker, som jeg har støvet af. :)

      Slet