21.12.13

Julestemning



Selvom der ikke er faldet et eneste snefnug i år, så er jeg smittet af pigernes julestemning. Kan man andet, når to små stemmer synger "Et barn er født i Betlehem? og andre julesange og salmer både i bilen, hjemme, når de keder sig. Ja, faktisk hele tiden. Så bliver julen pludselig højtidelig og vildt sjov igen. Jeg glæder mig i år til julen. 

Pakkerne er sirligt pakket ind, selvom det samlede indtryk nok skal blive ganske rodet og festligt. Juletræet har vi købt i dag, selvom nissen synes vi var for langsomme og allerede har pyntet palmen. Julesmåkagerne er ikke bagt, men dejen ligger klar i køleskabet til bagning i morgen.Julepynten er også flyttet ind hist og her, men ikke i overflod. Nissen laver en pokkers masse drillerier til stor morskab for os alle. Juleanden er indkøbt, så vi har haft julemiddag rehearsal med flæskesteg i stedet. Det var ret lækkert.

Apropos flæskestegen, så har jeg lavet den og rødkålssalaten efter Økologisk Landsforenings fine hæfte om julemad. Det var virkelig velsmagende begge dele. Jeg køber økologisk efter husbehov - efter budgettet og udvalg, så det er slet ikke stringent. Men jeg kan virkelig godt lide det rene mad og tanken om god dyrevelfærd. :)

Med små børn er det som om jeg har genopdaget hvor skøn julen er. Altså, jeg har jo nærmest været julefundamentalist tidligere, mistet lidt af magien, men med den barnlige forventningsglæde i huset, så bobler julestemningen jo frem igen! Ikke at vi er på forkant med alt, slet ikke, men det giver bare rigtig meget mening igen.

Mon I også er ved at være klar til julen?

Flæsestegen er sponsoreret, og det er nu ret godt, for den smagte lækkert.



12 kommentarer:

  1. Lyder helt fantastisk. Her har juleglæden været længe undervejs, men nu hvor vi har fået juleferie hjælper det på det. Prinsessen er heller ikke gammel nok til at have forståey konceptet, så mon ikke det bliver sjovere næste år. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes absolut det bliver sjovere for hvert år de bliver ældre. :)

      Slet
  2. Dejlige billeder af jeres jul. Børns glæde ved julen er vigtigere end store gaver, bedre at være i nuet end at forcere. Det lyder til at det er lige det I gør.
    Kram til sveskerne fra bedstemor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Barnlig glæde gør bare julen meget sjovere og fantastisk! Til gengæld har vi jo så julesmåkager til helt ind i januar. Dét er jo heller ikke dårligt. ;)

      Slet
  3. Enig. Julen bliver magisk igen med små børn i hjemmet. Og det er ret skønt - det smitter jo, som du selv skriver. Ser så fint og hyggeligt ud hjemme hos jer. Og smukke gaver med sløjferne på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Signe. Når jeg mærker pigernes begejstring får jeg også bare lyst til at hygge endnu mere om dem, og gøre det mere julet. :)

      Slet
  4. Test - skal lige se, om jeg kan få billede på ude i siden :)

    SvarSlet
  5. Dejlig stemning Maiken! Jeg forsøger altid med en frisk rødkålssalat juelaften, men jeg er den eneste der rører den, så i år gider jeg ikke, ha ha. Hvor er der fint pyntet, suuuper fine pakker og det fine tæppe fra Ferm, ihhh... Jeg er en sucker for jul og har altid været det og jeg håber at min kærlighed til julen smitter af på ungerne. Vi er i hvert fald 2 der glæder os, Albert og jeg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også ved at lufte idéen om rødkålssalat til juleaften, men det var der ligesom ikke opbakning omkring. Så måtte jeg spise det inden. ;)

      Vores juletræ er ret traditionelt pyntet (det på billedet er nissen som pyntede palmen) med rødt, hvidt og guld, så jeg synes det var ret fint med Ferm tæppet som lidt kontrast. :)

      Jeg håber at I også har haft en rigtig dejlig jul.

      Slet
  6. Ja det hjelper da helt klart på julestemningen at have børn i huset!
    Kan godt mærke at spændingen og forventnigen stiger for hver dag!
    Ønsker jer er rigtig hyggelig jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Absolut! Det er bare meget sjovere. Jeg håber du også har haft en dejlig jul.

      Slet