11.9.13

Pølsehorn



Ingrid har længe efterspurgt pølsehorn til madpakken, og jeg har lige så længe været lidt vigende i forhold til det, da jeg ikke rigtigt kunne mønstre overskuddet. Men jeg slog to fluer med et smæk, og lavede en stor portion til aftensmad og resten til madpakker. Smart.

Det blev lidt en kombination af opskrifter og hvad jeg nu havde i gemmerne. Resultatet synes jeg blev ret godt, så opskriften skal da deles med jer. 

Pølsehorn (24 stk)

25 g smør
6 dl mælk
50 gram gær
250 gram speltmel
250 gram grahamsmel
500 gram hvedemel
2 tsk salt
2 tsk sukker 

12 wienerpølser (halver pølserne)
Ketchup

Rør gær ud i mælken, og tilsæt smeltet smør. Kom de øvrige ingredienser i (gem lidt mel), ælt dejen godt og stil den til hævning i 30 minutter. Del dejen i tre. Rul ud dejen og del den i 8 lige store dele, som når man skærer en pizza. Læg en streg ketchup på og herpå pølsen. Rul hvert trekantede dejstykke til et horn. Placer hornene med snippen ned mod pladen. Gentag for de tre dejdele. Lad hornene efterhæve cirka 15 min. Herefter pensles hornene med mælk inden de bages midt i ovnen i cirka 15 min. ved 200 grader.

Det er helt sikkert muligt at lave pølsehornene mere feinschmecker med specielle pølser (jeg valgte helt almindelig standard brune pølser), en rigtig god tomatpuré og eksperimentere videre med meltyperne. Jeg bruger som regel bare det der er ved hånden. Det er ikke strengt nødvendigt med ketchup indeni, men jeg synes de bliver mere fugtige, og det kan jeg godt lide.

God appetit!


PS: Pølsehornene blev absolut godkendt til både aftensmad, madpakker og ture. De fik forsvandt bare lidt for hurtigt.




8 kommentarer:

  1. Guf de ser gode ud Maiken - jeg ville ØNSKE vi havde lidt mere end to små skuffer i fryseren - så skulle jeg også igang. Der var en dag, hvor jeg lavede pirogger - de er også perfekt til madpakker, men der savnede jeg også fryseplads. Og til alle brombærene vi har i haven... Hmm jeg må vist hellere have fat i manden og have en snak om det :) Gode billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk har vi også bare en lille fryser med tre skuffer, men med god vilje kan der presses ret meget ned i den. ;)

      Brombær og pirogger lyder super lækkert. Jeg kan nærmest ikke huske hvornår jeg sidst har lavet sådan nogle. Det var da egentlig en rigtig god ide.

      Slet
  2. Svar
    1. De smager mindst lige så godt. :)

      Slet
  3. Kaeft en sej blog Maiken! :D Keep it up.. Og fede billeder du tager! Jeg er jo blevet helt sulten her paa mit kontor i Hamborg.
    /Kickstart Anders

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, hvor er du sød og sjov Anders. Tak! Jeg blev glad for dine komplimenter. Mon ikke der skal drikkes en øl en dag?

      Slet
    2. Jo, helt sikkert!! :) Du er i hvert fald velkommen til at komme forbi www.aalborg.startupweekend.org fra d. 1.-3. Nov. og faa en haandbajer.. :) Jeg gir!! ;)

      Slet
  4. De ser altså også super lækre ud :)

    SvarSlet