13.5.13

Sommerferie tanker


Jeg er i fuldstændig i vildrede om hvilken sommerferie vi skal på i år. Eller det vil sige, at jeg aldrig har fundet fornøjelsen i at google og planlægge ferier. Det er mere tilfældigheder og forslag der har bestemt hvor vi/jeg er endt på ferie. Stod det til mit temperament så blev ferien planlagt for mig, så at jeg bare skulle møde op. Nå, men én ting er i hvert fald på plads. I år snakker vi budgetferie. 

Destinationen er ikke bestemt endnu, så jeg har fået fine sandaler  der både kan gå til storbyferie, men også ude i ferielandet med (forhåbentlig) solbrune stænger. Jeg synes faktisk, der i år er et rigtig fint sandaludvalg, og da jeg fra sidste sæson har et par næsten identiske sandaler i sort, er basis ligesom dækket ind, så jeg kunne godt skeje ud med lidt zebra. Den flettede clutch er en perfekt makker til sandalerne, men realistisk så er den nok mere velegnet til kærestedates og venindedrinks. Men hvem trænger helt ærligt ikke også til det?

Men tilbage til mine sommerferie tanker, så tager jeg med kyshånd imod gode budget- og børnevenlige ferieforslag. Det kunne både være storby-ferie i Berlin, børnevenlig badeferie i Holland, hytteferie i Sverige eller...? Har du gode links til et bestemt sted, så må du også meget gerne dele det. Ferien skal helst være uden for Danmarks grænser, og der skal ikke være for langt at køre, da Agnes er et værre brokkeøre, når det kommer til længere bilkørsel. Kom frisk med forslag! Jeg vil sætte rigtig stor pris på det. :)

Sandaler og clutch er sponsoreret af Bianco, men meningerne er helt mine egne.

12 kommentarer:

  1. Jeg vil foreslå Wien. Den er meget børnevenlig og har masser af fine caféer og kultur til de voksne og parker til børnene. Der er også et stort naturhistorisk museum, som de fleste børn vil synes om, en lille zoo ved Schönbrunn og et godt børnemuseum. Hvis pigerne kan lide heste, kan man se en forestilling på den spanske rideskole.

    Det er megabilligt at flyve dertil, og både 4- og 5-stjernede hoteller kan findes til priser man knap vil tro.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det lyder altså også dejligt med Wien. Mener min bror har været der for et par år siden og var meget begejstret. Det lyder også til at børn sagtens ville kunne fornøje sig. Tak for fint ferieforslag. :)

      Vores nærmeste lufthavn er Aalborg, og der er udvalget af rutefly til udlandet mere begrænset ift. Kastrup, så jeg vil tro at man skal over Cph. for at flyve til Wien (og så bliver det jo desværre lidt dyrere).

      Slet
    2. Jeg troede faktisk ikke at Wien var billig, men jeg bliver da helt nysgerrig ift. at undersøge priserne. :)

      Slet
  2. Jeg kan meget varmt anbefale konceptet boligbytte, f.eks. med www.bytbolig.com. Vi meldte os til sidste år, og byttede os til 10 dage i Amsterdam. I år bytter vi med en familie i Gøteborg. Det er en yderst budgetvenlig måde at rejse på (vi ville jo aldrig have råd til 10 dage på hotel i Amsterdam!), og man har alle bekvemmelighederne ved et hjem. Det er altså meget rart når man har små børn. Vi har fået vildt mange forespørgsler fra hele verden, og det er simpelthen så fristende at sige ja til det hele:-) Desværre rækker barselsdagpengene ikke lige til Brasilien i år;-)
    Det kræver lige lidt arbejde at oprette en profil, tage billeder osv, men det er altså godt givet ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Se dét var altså også en god idé. Karsten og jeg havde faktisk snakket om muligheden for laaang tid siden, men har da helt glemt muligheden igen.

      Jeg har lige kigget på hjemmesiden, og der er godt nok nogle vildt lækre boliger imellem som man kan bytte sig til, så det er absolut værd at kigge mere på. Ulempen er selvfølgelig at der skal bruges lang tid på at oprette profiler, søge osv. (som jeg jo ikke er god til at prioritere), men i det her tilfælde synes jeg egentlig også det har lidt sin charme.

      Det er rigtig spændende at høre om dine erfaringer med det. Det er jo lidt specielt at åbne sit hjem op, og også bo i andres. Som du selv siger, så åbner det jo op for nogle rigtig spændende feriemuligheder! Jeg kan godt forstå I får mange forespørgsler, da I jo bor lækkert og midt i København. Hvis vi forsøger os med boligbytte, så håber jeg da at ferielandet og smukke strande vil kunne trække nogle til Aalborg. :)

      Slet
    2. Ja det er lidt specielt at andre mennesker bor i ens hjem, men når man lige har vænnet sig til tanken er det helt ok, synes jeg. Men i løbet af korrespondancen med dem man bytter med, synes jeg egentlig også man kommer til at kende hinanden i et vist omfang, så det føles alligevel ikke helt som fremmede mennesker.
      Vi bor i Århus;-) Og jeg var faktisk ret overrasket over hvor mange der gerne vil her til! Så jeg er da sikker på at I sagtens kunne lokke nogen til Aalborg.

      Vi er i hvert fald totalt hooked på den rejsemåde:-)

      Slet
    3. Det er da rigtigt, når jeg gransker hukommelsen kan jeg da godt huske det er Aarhus. ;)

      Jamen, det er også hvad jeg har hørt og læst om bolig-bytte, at det er meget mere end bare en almindelig ferie, men lige så meget en kulturudveksling og nye bekendtskaber.

      Slet
  3. For efterhånden laaang tid siden var mine forældre, min lillebror og jeg på kør-selv-ferie til Belgien. Der ligger et hotel i Ardennerne (ca. otte timers kørsel fra DK), der er ejet af et ægtepar, hvor manden er dansk. Kan selvfølgelig ikke sige, om det ligger der endnu, men det var en skøn, skøn ferie, hvor vi tog nogle småture ind til Bruxelles, hvor Tegneseriemuseet ligger. Det mest fantastiske museum, jeg nogensinde har været på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holdt også en barndomsferie i Belgien/Holland med camplet og jeg husker det som en skøn ferie. Belgien kunne absolut også være en fin mulighed. Jeg tænker at det måske er svært at finde lige præcis det hotel I var på, men der må jo være mange dejlige steder?

      Vi købte faktisk sidste år et familietelt, så det kan jo være, at vi går all-in og tager afsted med det. Der er dog andre i husstanden, som er mere skeptisk overfor den mulighed (selvom det var selvsamme person som sidste år overtalte mig til 1) at købe et telt og 2) at tage på mini-teltferie med et etårigt barn!) :)

      Slet
    2. Miniferie i telt med etårigt barn? Det lyder ambitiøst :)

      Ja, det er nok lidt svært. Var lige inde at kigge på fdm-travel.dk, som vi rejste med, og de har kun hoteller i Bruxelles nu, http://www.fdm-travel.dk/belgien/bruxelles/, men jeg er helt klar på at skulle til Bruxelles, når vores dreng bliver større, så vi kan gå på tegneserieruten i byen!

      Slet
  4. Mit forslag vil lyde som en rigtig pensionistferie, men tro mig, vi er hverken pensionister eller deroppe af endnu:-) For nogle år siden blev vi præsenteret for en lille campingplads i Harzen (ja - jeg skrev Harzen :-))som hedder Harz Camp, og er beliggende i tæt på Goslar. Fordelen ved dette sted er, at de har campingvogne på stedet til leje. Vi er en familie på 2 voksne og 3 børn - og ingen campingvogn. Og da forslaget blev stillet af en familie på samme antal, som havde været der året før, og som kunne fortælle, at det var helt ok, ja så prøvede vi. Og i år skal vi afsted igen! For tredje år. Jeg remser fordelene op: Billig (under 2.500 kr. for leje og de fem personer for en hel uge), tæt på Danmark (vi kører hjemmefra tidligt, og er fremme 13 - 14 tiden), utrolig smuk natur (bjerge, søer), billigt at spise og opleve osv. osv.

    Kh og god sommerferie, når I når så langt

    Heidi

    SvarSlet
  5. Kan godt huske dine fine sandaler - og nederdelen; så fin!

    Du bliver da totalt hot med zebra om det så er Berlin - se dét gad jeg godt, og det skulle efter sigende være ret børnevenligt, og så findes der en børnerejseguide; Ella Bellas eventyr - eller hytteferie hinsidan, hvilket også er super dejligt med børn.

    Hvis I orker at køre lidt længere sydpå er jeg blevet anbefalet børnevenlig campingferie ved Lido i Italien, hvor man kan leje hytter - det overvejede vi indtil husbåden i Amsterdam dumpede ind af brevsprækken :)

    SvarSlet