29.7.12

Teltferie







De bedste sommerdage i år var vi på telt tur til Ebeltoft. Jeg er glad for at Karsten overtalte mig, for det var altså ikke uden betænkeligheder med Agnes størrelse, men overbevist om mere simple living blev jeg. Så vi fik købt et telt, det mest nødvendige udstyr og skrabt sammen hvad vi ellers mente kunne bruges. Og det var vildt hyggeligt, men det kunne jo næsten også kun blive det med det fantastiske sommervejr.

Og Ebeltoft overraskede i særdeleshed. Jeg har været der et par gange før, men sidste gang jeg var om sommeren var i 1987 iført jersey joggingsæt med en mexicaner på maven fra VM i Mexico i 1986. Pænt lang tid siden, men ikke desto mindre med mindet om en god barndoms sommerferie. Vi lå i kuperet terræn med teltet så der var havudsigt og krabbefiskning ved stranden nedenfor. Vores krabbe-fiske-gear var dog det forkerte, så vi lod de hollandske drenge om at hive krapper op mens vi fangede og nærstuderede tang.

Ebeltoft by bød på charme i usædvanlig høj målestok. Ud over deres kendte rådhus og vægtere var der også bare enormt mange flotte huse, fint brugskunst og masser af steder at købe is. Aften gåturen omkring Fregatten Jylland ledte os ned til havnen med udendørs fitness og aften livemusik på et udedørs kulturområde, hvor vi nød solnedgangen med latte i hånden og pigerne legede i sandet med det tilgængelige strandlegetøj.

Også Ree Park overraskede i særlig grad. Vores årskort til Aalborg Zoo giver fri adgang dertil og jeg havde egentlig bare forventet en græsmark med lidt dyr (eller lidt mere), men det var simpelthen så flot med lange gangbroer under træernes kroner mens vi så på løver, ulve, kinesisk fiskekat og en masse andre dyr. Det var egentlig ikke så vigtigt at dyrene gemte sig godt, for bare anlægget i sig selv var meget imponerende. Vi nåede kun at se en brøkdel og er nødt til at komme tilbage på et tidspunkt for at se resten, ride på kameler, se falkeshow og alt det andet.   

Og så købte jeg de smukkeste keramik i Ebeltoft til yderst rimelige priser, men det viser jeg frem senere. Summen fra fire dages vellykket teltferie er, at det sagtens kan lade sig gøre at ligge i telt med selv små banditter, at Ebeltoft absolut kan anbefales hvis ferie destinationen er indenlands og at Ree Park virkelig er en fantastisk seværdighed.

Fortsat god ferie derude!

40 kommentarer:

  1. Hej lyder som en rigtig dejlig tur.... ha en dejlig aften

    SvarSlet
  2. Dejligt sådan sådan en fantastisk ferie og rigtig dejlige ferie minder. Glæder mig til at se dine keramik køb, ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil absolut komme i rækken af hyggelige ferier. Måske endda lidt særligt fordi det er første gang i telt. Keramikken er rigtig fint og jeg ærgrer mig bare over at jeg ikke rov bedre billeder fra keramikerens butik.:-)

      Slet
  3. Dejlig positiv og inspirerende læsning!

    SvarSlet
  4. Det ser dejligt hyggeligt ud, kunne være jeg ikke skulle være så afvisende næste gang manden foreslår en telt tur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle gange skal man bare tage ja-hatten på trods forbehold. ;) Mine største forbehold var Agnes sovesituation og at vi ikke skulle investere alt for dyrt i grej. Med barnevognskasse som seng i teltet, telt købt på den blå avis, kreativ tænkning ift grej og indkøb af strengt nødvendigt udstyr i Harald Nyborg lykkedes begge dele. Så afsted med jer næste år. :)

      Slet
  5. Elsker Også bare Ree Park. Dyrene har de bedste anlæg, og børnene for brændt noget krudt af ved gåturen i parken:)
    Vi har været i KBH zoo i dag, og den er godt nok kedelig sammenlignet med Ebeltoft;-)

    SvarSlet
  6. Skønne billeder;)

    Ja, Ebeltoft er rigtig dejlig om sommeren.

    Og tak for sidst, det var super hyggeligt!

    SvarSlet
  7. Det ser også vældig hyggeligt ud:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var hygge for alle pengene! :)

      Slet
  8. Sikke nogle dejlige billeder Maiken:-) OG godt at teltturen blev en succes:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, jeg er klar igen en anden gang til telttur. Det havde jeg alligevel ikke troet om mig selv. :D

      Slet
  9. Det ser virkelig skønt ud! Vi var i Ebeltoft 3 dage i uge 29, ahh der er altså dejligt. Og ja, Ree park er ret fedt. Men næste gang skal Fleur være lidt større, synes vi...

    KH Tine

    SvarSlet
    Svar
    1. Agnes fornøjede sig vældigt i Ree Park, men det er da klart at de forstår mere jo ældre de er. Men nu var det jo ikke kun for børnenes skyld vi var i parken. ;)

      Slet
    2. Vi tog nu også mest afsted for vores egen skyld. ;-)

      Fleur synes det var vildt fedt, at se så mange dyr, men måske var der bare lidt for mange mennesker, til at det var sådan virkelig godt til hendes alder... Men ja, parken er virkelig fin!

      Slet
    3. Haha, nej det regnede jeg heller ikke med.:-D

      Nu var vi der også på en virkelig flot sommerdag så måske mange var på stranden i stedet den dag? Jeg oplevede i hvert fald ikke at der var overfyldt.:-)

      Slet
  10. Sikke nogle skønne sommerbilleder - det er tydeligt I har haft en dejlig ferie! Jeg glæder mig mere og mere til vi drager af sted i sommerhus.

    Dejligt at se dig sidst, Maiken :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig god tur i sommerhus, Louise. :)

      Slet
  11. Jeg er også vild med Ebeltoft og området omkring, sjovt nok var vi også i Ree Park i denne uge, og er også faldet for stedet... Flotte omgivelser og så har dyrene det vist ret godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror bestemt dyrene har det herligt. Jeg har ikke før set dyr med så god plads. :)

      Slet
  12. Hvor ser det skønt ud, Maiken. Vi har også snakket om camping de sidste par år, men har det stadig til gode. Og i år syntes jeg alligevel at Vigga var liige lille nok. Næste år, måske :) Det ser ud til at være et rigtig dejligt spot I har fundet og så har I vist også været helt utrolig heldige med vejret :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror helt traditionel camping med vogn og det hele er lidt for traditionelt for mig. Men telt var fint. Tror da også Vigga vil være stor nok til I kan overskue det. Vejret har da bestemt gjort sit til at ferien var et hit. :)

      Slet
  13. Fedt det blev en god tur, trods dine forbehold ;) Ebeltoft er en fantastisk smuk by, og hvis ikke der var så turistet om sommeren, så kunne jeg fristes til at bo der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi snakkede også om at det må være en smuk by at bo i. :)

      Slet
  14. Dét er da sommer for alle pengene. Jeg kunne sagtens fristes til samme slags ferie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan i hvert fald varmt anbefale det! :)

      Slet
  15. Hvor lyder det bare skønt - og det har lige overbevist mig om at manden skal lokkes med på camping næste år...;) Man kan jo bare lige gøre det, når det passer ind med en god vejrudsigt..;)
    Og billederne er så fine - vi elsker også Ebeltoft og Ree er et af de absolutte favoritsteder.. Synes simpelthen også det er så gennemført...

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig! Jeg er helt sikker på at teltferie er sjovest i solskin, men ellers tror jeg nu også vi havde fået det bedste ud af det alligevel. Teltet havde ud over sovekabinen også lidt ekstra plads så vi kunne være "indendøre", så jeg tænker man også godt kan overleve regnvejr. ;)

      Det er meget gennemført og jeg er nødt til at komme derned på et senere tidspunkt for at se resten. :)

      Slet
  16. Looks like a nice holiday

    SvarSlet
    Svar
    1. I can definately be recommended to enjoy the hollidays in Ebeltoft. :)

      Slet
  17. Ebeltoft er et fantastisk sted. Var også selv en smut forbi i løbet af vores ferie på Djursland. Det er ren sommerferiestemning med markedet ved rådhuset og den hyggelige gågade. Vores tvillinger nød, som jeg selv har gjort engang, at bestige samtlige trapper gennem gågaden.
    Jeg har nu haft tid til at færdiggøre buksedragten og har linket til din blog. Jeg håber du vil kigge forbi. Tak for inpirationen :-)
    Kh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Trapperne fik vi ikke rigtigt besteget, men jeg kan godt se at det er meget tillokkende. Byen er nemlig så hyggelig og fin.

      Det er dejligt at have været til inspiration og tak for link. :)

      Slet
  18. Koselige sommerbilder :-)

    SvarSlet
  19. Ih hvor skægt! Vi har besøgt Blushøj camping de samme dage, hvor I har været der. Mine svigerforældre har været derude, så vi sneg os derud for at besøge dem. Dejligt sted!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da lidt pudsigt. Overnattede I der?

      Slet